Praksis rundt stikkledninger

20. feb, 2024 | Beste praksis, Kostnad, Selvkost

Ved fornyelse av ledningsnettet, separerer vi og legger ut ferdige stikk for både nye og eksisterende abonnenter.

  • Er dette en vanlig praksis i VA-sektoren i Norge?
  • Kan private stikkledninger ut av vei -lånefinansieres
  • Kan kostnaden knyttet til private stikkledninger dekkes innenfor selvkost?

Svar

Det er vanlig å legge ut ferdige strikk ut av vei når kommuner separerer ledninger. Dette byr imidlertid på utfordringer både knyttet til selvkost (om det er en nødvendig kostnad på henholdsvis vann- og avløpssektoren etter forurensningsforskriften § 16-1), hva kommunen kan lånefinansiere etter kommuneloven § 14-15 og forholdet til mva. Uten at jeg har gått inn i det, går jeg ut fra at finansiering av private stikkledninger vil være underlagt mva, i motsetning til finansiering av ledningene kommunen selv eier.

I vår selvkostveiledning (under avsnittet «Avgrensning mot abonnenten») resonerte vi oss frem til at finansiering av stikkledninger ut av veg kan regnes som en «nødvendig kostnad» og dermed finansieres med gebyr. Det er nok vanlig å ha en dialog med eierne av stikkledningene i forkant av større prosjekter, og eventuelt benytte forurensningsloven § 22 annet ledd til å pålegge de som eier stikkledninger for avløp å foreta tilsvarende omlegging eller utbedring som kommunen skal foreta på hovedledningene.

Av kommuneloven § 14-15 fremgår det at kommuner kun har adgang til å lånefinansiere varige driftsmidler som skal eies av kommunen selv. Siden private stikkledninger er eid av huseierne, faller disse utenfor kriteriene for lånefinansiering etter denne bestemmelsen. Det er videre presisert i forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv (i § 2-4), at tilskudd til investeringer som ikke er eid av kommunen regnes som driftsutgifter. Det finnes likevel visse unntak hvor lånefinansiering av tilskudd til andres investeringer kan være tillatt, forutsatt at de oppfyller kriteriene oppgitt i kommuneloven § 14-16.

Unntakene er:

  • Tilskudd til investeringer i varige driftsmidler eid av en annen kommune, der kommunen har et lovpålagt ansvar.
  • Tilskudd til investeringer i varige driftsmidler eid av et selskap hvor kommunen har bestemmende innflytelse, på områder med et lovpålagt ansvar.
  • Innfrielse av garantiansvar.

Unntakene inkluderer altså ikke private stikkledninger ut av vei.  Finansiering av private stikkledninger ut vei bør nok derfor føres som en driftskostnad.

Dersom det er veldig vanskelig eller svært arbeidskrevende å skille disse kostnadene fra de øvrige deler av prosjektet, kan dere eventuelt vurdere om kostnadene kan anses som en del av anleggets anskaffelseskost, se KRS 2 punkt 3.1punkt 4 eller 6. Vi anbefaler at dette da drøftes med lokal revisjon.

En løsning, som dere kanskje allerede har vurdert å overta eierskapet til stikkledninger ut av offentlig vei, se vedlagte rapport om eierskap til stikkledninger fra 2017. Det finnes flere begrunnelser for å velge en slik løsning, blant annet å få bedre kontroll på lekkasjene fra vannledninger påkoblingspunktet.

Her finner du Norsk Vanns (gratis) rapport om eierskap til stikkledninger av 2017.

Relaterte spørsmål

Avskrivningsgrunnlaget

Avskrivningsgrunnlaget

Hvorfor benyttes et annet avskrivningsgrunnlag innenfor selvkost enn i årsregnskapet?   Det er riktig at det ikke er fullt samsvar mellom avskrivningsgrunnlaget i selvkostkalkylen og det tilsvarende grunnlaget for beregning av avskrivninger i kommuneregnskapet. I...

les mer
Tømmestasjoner for bobiler og fritidsbåter

Tømmestasjoner for bobiler og fritidsbåter

Kan kostnader til tømmestasjoner for bobiler og fritidsbåter legges inn i selvkostgrunnlaget for avløp?   Kommunen har bygd en stasjon for tømming av avløpsvann fra bobiler med enkle tekniske og velfungerende løsninger. Dersom stasjonen skal være...

les mer
Nye avskrivningstider?

Nye avskrivningstider?

Det er sagt av kommunens konsulent for selvkostberegning at avskrivningstiden som benyttes i investeringer (i selvkostberegningen og ikke i kommunens avskrivningstid for investeringer) kan settes opp til det dobbelte av tidligere (fra 20 til 40 år for tekniske anlegg...

les mer
Hva innebærer en selvkostforskrift?

Hva innebærer en selvkostforskrift?

Økonomibestemmelsene i kommuneloven, med tilhørende forskrifter har vært gjeldende fra 1. januar 2020. Selvkostforskriften med tilhørende veileder erstatter tidligere retningslinjer for beregning av selvkost gitt i rundskriv H-3/14. En forskrift innebærer en...

les mer